"SoMeTiMeS oUr LiFe iS FiLLeD WitH cOLoUrS, aT tImEs, wE LiVe In TeArS"

UjangMD FeaT Makcik ZainunG


Home Games Download Songs Lyrics 18SX TV(Live) PERMINTAAN LAGU FORUM Blogger Kick Start Template


Thursday, May 4

ANDAI DIRI UJANG CERIA SELALU(alangkah beruntungnya badan)

Tahukah Korang, ujang makin menyerlah hari ini! Sungguh, ujang menyerlah! Lebih menyerlah dari kemarin, dari kelmarinnya lagi, dan dari kelmarin-kelmarinnya lagi. Cuba lihat, dahi ujang tidak berkerut-kerut oleh pikiran dan kepedihan seperti beberapa hari yang lalu. Bibir ujang tidak mengerucut oleh kejengkelan dan kemarahan seperti kelmarin.Muka ujang tidak lagi tertekuk penuh beban. Tubuh ujang tidak lagi lesu kerana keputusan dan kehilangan harapan. Sungguh, ujang makin menyerlah hari ini! Cuba perhatikan, mata ujang bersinar-sinar oleh kegembiraan. Bibir ujang merekah lebar oleh senyuman ketulusan. Pipi ujang merona merah oleh semangat pengharapan.
Urat-urat wajah ujang santai memancarkan aura kepasrahan.Dan semuanya menjadikan wajah ujang berseri-seri. Sungguh, menyerlahnya ujang hari ini!Sudah sekesekian kali ujang banyak tertawa, menari dan menyanyi, menikmati hidup ini dan tidak membiarkan permasalahan mempengaruhi suasana hati. Ah, menyerlahnya diri ujang kerananya. Sudah sepekan ujang berusaha,banyak menyapa dan memaafkan semua saudara. Dan itu telah membuat ujang lebih menyerlah hari ini. Sudah seminggu ujang berusaha lebih banyak menderma pada sesama. Kini ujang merasakan menyerlah sebagai balasannya.Sudah seperempat bulan ujang berusaha lebih mensyukuri setiap karunia Ilahi. Dan kini kurasakan Allah menambahi nikmat itu dengan menjadikan ujang menyerlah sekali.
Bahagianya ujang kerananya! Dan bahagia itu, ujang rasakan kian membuat diri ujang menyerlah sahaja.***Ada kalanya kita membenci diri kita sendiri. Ada kalanya kita tidak menyukai apa yang kita lakukan. Ada kalanya kita melakukan kesalahan. Ada kalanya kita terpuruk dalam kepedihan. Ada kalanya kita tenggelam dalam kesedihan. Ada kalanya kita tak mengerti mengapa hidup berjalan tidak seperti yang kita bayangkan. Adakalanya perjalanan menjadi demikian berat kita rasakan. Hingga sikap kita pun terbawa oleh perasaan.Hingga kita mengambil langkah tanpa pertimbangan. Tindakan yang dilakukan pun merupakan reaksi spontan. Akibatnya yang tertinggal kemudian hanya penyesalan dan keterperukan yang semakin dalam. Dan tahukah korang?
Semua itu akan menyebabkan penampilan dan ketampanan kita menjadi makin buruk .Maka berbahagialah ketika kita boleh melewati masa-masa seperti itu seadanya. Saat kita boleh menahan diri terhadap sesuatu yang sangat kita inginkan. Saat kita boleh menghadapi segala permasalahan dengan tenang.Saat kita berhasil menakluki musibah dan hambatan penyebab kesedihan. Hidup tidaklah berjalan seperti yang kita inginkan,kerana itu melewati saat-saat yang tidak menyenangkan adalah sebuah hal yang membahagiakan. Misalnya, sesungguhnya ujang adalah seorang yang sangat emosional. Adalah membahagiakan bagi ujang ketika dalam banyak hal akhir-akhir ini ujang dapat meredam emosi ujang.Dan itu membuat ujang merasa menyerlah sekali. ujang adalah seorang yang sangat ekspresif, sehingga perasaan apapun yang tersimpan di hati akan nampak dengan jelas pada bahasa tubuh(yeah its me.. bai diri ujang.. dan apa yang ujang rasakan).
Maka sungguh membahagiakan ketika dalam banyak hal kemudian ujang dapat menyembunyikan perasaan yang sesungguhnya dan dapat tetap tampil stabil.Dan sungguh, ujang merasa makin menyerlah kerananya. Adalah hal yang menyenangkan ketika ujang tidak panik, padahal aslinya ujang adalah seorang yang sangat panik. Maka sungguh menyenangkan, ketika ujang dapat mengontrol semua emosi, pikiran dan perasaan sehingga berhasil mengatasi diri sendiri. Betapa membahagiakan tatkala ujang berhasil mengalahkan diri sendiri. Ketika ujang dapat melakukannya, maka ini adalah pencapaian terbesar dalam hidup ujang.Hingga kemudian kegagalan-kegalan yang telah ujang lalui bukanlah sesuatu yang sia-sia. Selama ujang tak kehilangan pelajaran dari kegagalan yang ujang alami, semua itu akan menjadi bukti sejarah atas pembelajaran hidup.
Rasulullah bersabda, sesungguhnya seorang muslim yang terbaik bukanlah yang tidak pernah berbuat kesalahan, namun mereka yang tiap kali melakukan kesalahan mengakuinya, menerimanya dan kemudian berusaha bangkit untuk memperbaikinya, lagi dan lagi.Tak perlu ada sakit hati, tak perlu ada kecewa kerana sesungguhnya segala sesuatu bagi orang muslim adalah baik sahaja, selama dia bersyukur tiap kali mendapat nikmat dan sabar saat tertimpa musibah.Kerana itu, dengan bangga ujang nyatakan, ujang makin menyerlah hari ini.Apakah korang juga? Hei, jangan lupa, ingatkan ujang jika korang melihat ujang lebih jelek esok hari! (aRGHH Andai ujang sebegitu.. argh!!TAHNIAH... HARI INI SAL DAPAT MASTER.. ALHAMDULILLAH)

Posted by Ujang_MD :: 5/04/2006 11:16:00 AM :: 0 Comments:

Post a Comment


Best Malaysian Sites Page Rank Checker

© UjangMD FeaT Makcik ZainunG 2009 - Template by UjangMD.