"SoMeTiMeS oUr LiFe iS FiLLeD WitH cOLoUrS, aT tImEs, wE LiVe In TeArS"

UjangMD FeaT Makcik ZainunG


Home Games Download Songs Lyrics 18SX TV(Live) PERMINTAAN LAGU FORUM Blogger Kick Start Template


Friday, March 24

Aiyaa.. MATILAH UJANG JADI USTAZ!!

Show Original PostCollapse comments

Hi ujang!! Sorry kerana menggangu! Panggil saya nurul sudah memadai!! Saya rasa ingin bertukar pendapat sedikit dengan ujang!! Boleh kah?? Boleh kita berkongsi masalah bersama?? Saya ingin bertanya dua soalan pada ujang!!Harap ujang dapat bagi jawapan..!!Mesti ujang tertawa dengan solan saya ini.. tapi saya sekadar mahu mengetahui!! terima kasih!!
1) Talak adalah hak suami kan ujang?? Bagaimana kalau suami itu menyerahkan talaknya kepada isterinya untuk mentalaki dirinya sendiri!! Adakah jatuh talaknya??
2)Ujang telah berkahwin dengan seorang perempuan yang telak ditalaki oleh suaminya dengan talak 3 dengan tujuna dan maksud supaya perempuan itu boleh berkahwin kembali dengan bekas suaminya yang dahulu. Adakah sah perkahwinan itu dan apa pula hukumnya??
--Posted by nurul to uJanGmD at 3/24/2006 01:44:40 PM

USTAZ UJANGMD MENJAWAB!!!

Aiya.. Fuyoooo naik terkejur beruk ujang bila dapat comment dari Nurul nie!! First time ujang dapat solana cepu emas macam nie.. aduh.. Nurul.. pesal lah U tanya ujang?? ujang pun bukan pandai.. tapi untuk tidak menghampakan Nurul nie.. ujang cuba lah jadi Ustaz UjangMD walaupun bukan ustaz yang bertauliah!! Mujur lah ujang dah pi ambil Kursus Nikah.. tahu lah serba sedikit hehe!!Dan terpaksa lah ujang bukak buku demi Cik Nurul ehhe!! Aiya.. macam mana ujang nak start nie.(ujang sendiri pun otak 3 suku Nurul.. macam tak caya Nurul ajukan soalan rambang macam nie uwaa.. tapi tak per.. akan ujang usahakan)

SOALAN PERTAMA!!

Biar Ustaz ujangmd duduk bersila dahulu... asalamualaikum wbt!! Nurul.. Menurut hukum syarak seorang suami harus menyerahkan talak kepada isterinya dan jatuh talaknya itu dengan syarat mentalaki oleh isterinya tadi akan dirinya dengan segera tanpa putus di antara ijab dan kabul. kerana kabul isteri adalah menjadi syarat jatuh talak tersebut seperti berkata suami kepada isterinya....(hmm sejuk perut makcik zainun tengok ujang jadi baik huhu)...
"TALAK OLEHMU AKAN DIRIMU DENGAN SATU TALAK"

Setelah habis sahaja suami itu berkata, terus serta-merta dengan segera isteri tadi mentalaki dirinya dengan bekata...
"AKU TALAKI DIRIKU DENGAN SATU TALAK"

Maka isterinya mentalaki dirinya dengan 3 talak @ sebaliknya, iaitu suami menyerahkan kepada isterinya 3 talak tetapi isterinya mentalaki dirinya dengan 1 talak maka pada masalah ini maka jatuhlah talak 1!! Walau bagaimana pun harus bagi suami tadi menarik balik perkataannya sebelum sempat isterinya mentalaki dirinya!! Waallhualam!! (Hmm serba sedkit yang ujang tahu lah berdasarkan buku2. sekian)
SOALAN KEDUA!!


Sambil Ustaz UjangMD Membetulkan kupiah lembiknya!! YES Nurul.. perkahwinan mereka adalah sah. (WAIT THE MINUTE.. IKUT SEDAP MULUT NURUL JER EKK?? LETAK NAMA UJANG SEBAGAI.. UWAA.. TU CINA BUTA TUH UWAA).. Ok kita terukan.. Perkahwinan seperti ini di kenal namanya di kalangan orang melayu kita lah.. sebagai "KAHWIN CINA BUTA". Walaubagaimanapun perkahwinan tersebut hukumnya adalah HARAM...dan termasuk dalam golongan dosa besar dan di kutuki oleh ALLAH S.W.T!!
Ini Berdasarkan Sabda Rasulullah s.a.w!!
"ALLAH MELAKNAT(mengutuk) MUHALLIL (orang yang menikahi)DAN ORANG YANG MENYURUHNYA BERNIKAH!!"
Rasulullah s.a.w. menamakan lelaki yang berkahwin dengan perempuan yang di talaki dengan talak 3 dengan maksud supaya perempuan itu dapat berkahwin kembali dengan bekas suaminya adalah sebagai KAMBING JANTAN YANG DI SEWAKAN!!Sekejap.. Makcim Zinun angkat air kopi O.. ngan biskut keras ke ustaz ujangmd.. ehhe)

Sabda Rasulullah s.a.w.:
"MAHUKAH KAMU AKU KHABARKAN KAMBING JANTAN SEWAAN ITU??
Mereke menjawab: "MAHU YA RASULULLAH"
Baginda Bersabda: KAMBING JANTAN SEWAAN ADALAH MUHALLIL(KAWIN CINA BUTA). ALLAH MELAKNAT(MENGUTUK) MUHALLIL DAN ORANG YANG MENYURUHNYA!!
P/S: INGAT NURUL.. SI CINA BUTA INI MESTI MENYETUBUHI ISTERINYA YANG DI KAHWININYA ITU TERLEBIH DAHULU SEBELUM MENCERAIKANNYA!!( SEKIRANYA ADA SALAH SILAP.. HARAP KORANG DAPAT PERBETUKAN PADA UJANGMD YER!! EHHE WASALAM)


Posted by Ujang_MD :: 3/24/2006 02:51:00 PM :: 0 Comments:

Post a Comment


Best Malaysian Sites Page Rank Checker

© UjangMD FeaT Makcik ZainunG 2009 - Template by UjangMD.