"SoMeTiMeS oUr LiFe iS FiLLeD WitH cOLoUrS, aT tImEs, wE LiVe In TeArS"

UjangMD FeaT Makcik ZainunG


Home Games Download Songs Lyrics 18SX TV(Live) PERMINTAAN LAGU FORUM Blogger Kick Start Template


Tuesday, January 15

TEGAR...

Ujang harus siap menghadapi hidup ini, apapun yang terjadi. Hidup di dunia ini hanya satu kali, Ujang tak boleh gagal dan sia-sia tanpa guna. Tugas Ujang adalah menyempurnakan niat dan ikhtiar, perkara apapun yang terjadi Ujang serahkan kepada Allah Yang Maha Tahu yang terbaik bagi diri Ujang.

Ujang harus selalu sedar sepenuhnya bahawa yang terbaik bagi Ujang. Bahkan sangat mungkin Ujang terkecoh oleh keinginan dan harapan Ujang sendiri. Pengetahuan tentang diri Ujang atau tentang apapun amat terbatas sedangkan pengetahuan Allah menyelimuti segalanya. Dia tahu awal, akhir dan segala-galanya. Sekali lagi betapapun Ujang sangat menginginkan sesuatu, tetapi hati Ujang harus dipersiapkan untuk menghadapi kenyataan yang tak sesuai dengan harapan Ujang. Kerana mungkin itulah yang terbaik bagi Ujang.

Ujang harus rela dengan kenyataan yang terjadi. Bila sesuatu terjadi, yaa… inilah kenyataan dan episod hidup yang harus Ujang jalani. Ujang harus menikmatinya, dan Ujang tak boleh larut dalam kekecewaan. Kecewa dan sakit hati tak akan merubah apapun selain menyengsarakan diri Ujang sendiri. Sedih begini, tak sedih juga tetap begini. Hati Ujang harus menerima kenyataan yang ada, namun tubuh serta fikiran Ujang harus tetap bekerja keras mengatasi dan menyelesaikan masalah ini. Bila nasi telah menjadi bubur, maka Ujang harus mencari ayam, kacang polong, kicap, bawang goreng dan sambal agar bubur ayam special tetap dapat Ujang nikmati.

Ujang tak boleh mempersulit diri. Ujang harus yakin bahawa hidup ini bagai siang dan malam pasti silih berganti. Tak mungkin siang terus-menerus dan tak mungkin juga malam terus-menerus, pasti setiap kesenangan ada penghujungnya begitupun masalah yang menimpa Ujang pasti ada akhirnya, Ujang harus sabar menghadapinya. Ujang tak boleh menzalimi diri Ujang sendiri, dengan fikiran buruk yang mempersulitkan dan menyengsarakan diri, fikiran Ujang harus tetap jernih, tenang dan profesional.


Ujang harus berani menghadapi persoalan demi persoalan, tak boleh lari dari kenyataan, kerana lari sama sekali tak menyelesaikan bahkan sebaliknya hanya akan menambahkan masalah. Semua harus dengan tegar Ujang hadapi dengan baik, Ujang tak boleh menyerah, Ujang tak boleh kalah. Mesti segala sesuatu akan ada akhirnya, begitupun persoalan yang Ujang hadapi seberat apapun seperti yang dijanjikan Allah dan sesungguhnya bersama kesulitan itu pasti ada kemudahan. Janji yang tak pernah mungkin dimungkiri Allah SWT.

Posted by Ujang_MD :: 1/15/2008 08:44:00 PM :: 0 Comments:

Post a Comment


Best Malaysian Sites Page Rank Checker

© UjangMD FeaT Makcik ZainunG 2009 - Template by UjangMD.