"SoMeTiMeS oUr LiFe iS FiLLeD WitH cOLoUrS, aT tImEs, wE LiVe In TeArS"

UjangMD FeaT Makcik ZainunG


Home Games Download Songs Lyrics 18SX TV(Live) PERMINTAAN LAGU FORUM Blogger Kick Start Template


Wednesday, September 20

BodohKah Diri Ini??

Akal, hati dan nafsu, tiga perkara yang begitu kuat mempengaruhi sesuatu tindakan manusia. Ada manusia yang rosak disebabkan nafsu, ada yang hancur kerana mengikut kata hati, ada yang merana hanya kerana dia tak guna akal dan fikiran. Tiga perkara ni begitu berkait rapat antara satu sama lain. Nafsu, sentiasa mengajak dan mendorong kita untuk berbuat sesuatu. Hati pulak kita selalu kategorikan sebagai perasaan. Sama ada kita perlu ikut atau tidak sesuatu yang didorong oleh nafsu. Dan tugas akal pulak adalah untuk kita berfikir dan membuat keputusan sama ada perlu ikut atau tidak perkara yang didorong dengan hati dan nafsu tadi.

Jadi, dalam ketiga-tiga perkara ini, yang mana satu paling penting?Kalau kita lihat kedudukan akal, hati dan nafsu ni, nafsu letaknya di bawah sekali, hati di tengah2 iaitu di bahagian dada, dan akal terletak di kepala kita. Kalau berdasarkan kedudukan ini, dah jelas kepada kita bahawa nafsu lah yang perlu dikawal dan akal lah yang mengawal. Nafsu memang mendorong dan mengawal segala keinginan seseorang manusia, maka ia perlulah di landaskan dengan gerak hati dan diputuskan pulak oleh akal kita. Kalau kita menurut kata hati atau menurut nafsu semata-mata dan tidak berlandaskan dengan pemikiran ataupun akal, maka mudah lah kita terpesong atau mungkin ia bakal merosakkan diri sendiri.

Semalam.. time ujang pening dan rasa seakan nak demam semalam.. ujang teringatkan SaL.. entah lah bila sakit selalu ujang ingatkan Sal.. dia yang banyak kasi nasihat.. banyak teman ujang bila sakit.. bila time macam nih rasa kosong.. itu ujang tak dapat nak nafikan.. Semalam rasa rindu kuat sangat... entah tedetik hati Ujang ingin menelefon Sal.. Ujang malu sebenarnya.. tapi dis ebabkan rindu yang teramat sangat ujang called juga Sal.. tapi tak terangkat... Tdo dah ker dia?? atau???? entah lah.... Kadang2 ujang pikir.. bodohkah ujang?? Kata nak menyendiri tapi dalam masa yang sama merindui.. Ujang pun bingung dengan diri ujang.. adakah dis ebabkan sifat ego dan sifat tak nak mengalah ujang??? Ujang pun pelik kenapa ujang called sal sedangkan uajng mahu jauh darinya... "Maafkan abg sayang... mungkin terlalu ikut kata hati....".. Mungkin perlukan masa untuk lupakan ini semua... Maaf sekali lagi.... Bodohnya ujang!!

Tertiba hati dipagut sayu yang amat sangat!! kenapa erk Ujang sendiri tak tahu.. ruang hati tetiba menjadi seperti sangat disakiti dan tersakit.. sebenarnya sejak pagi kelmarin lagi setelah dapat sms dari mu. tapi Ujang buangkan rasa itu jauh2.. buat2 bodoh.. kenapa mesti melayan perasaan itu kenapa? sakit betul kepala bila kita berada dalam keadaan begini antara kewajaran dan tidak wajar.. Ujang ingin kau melupakan Ujang.. membuangkan Ujang jauh2 dari hatimu kerana Ujang bukan diperuntukkan untukmu... ingin sekali Ujang tamatkan semuanya.. tapi ada rasa sayang dan rindu yang melekat.. Ujang renung dalam2 pada skrin kaca... adakah rindu itu telah terlerai...? petang !! ada kesakitan dalam perasaan bila Ujang merasakan kesakitan apa yang dinamakan rindu..

Jangan tinggalkan Ujang seorang diri tak sanggup lagi dilukai....maafkan Ujang jika salah Ujang peristiwa yang pernah Ujang alami dulu...kaulah segalanya.. yang menyinari hidup Ujang.. kasih hanya satunya yang Ujang cintai........Ujang sebenar ingin memberikan engkau bahgia.. tapi Ujang tak mampu kerana Ujang bukanlah ditakdirkan untuk dimiliki oleh sesiapa.. Ujang adalah seorang pengembara yang lebih suka sendirian dalam hidup ini.. kadang2 memang Ujang perlukan seseorang sangat perlukan.. tapi seketika cuma Ujang akan kembali dalam diri alam sendiri.. hidup dengan mimpi2 manis yang pernah Ujang lakarkan...Adakah ujang giler?? entah lah..... Ujang bodoh?? Pun tak pasti...

Posted by Ujang_MD :: 9/20/2006 10:39:00 AM :: 1 Comments:

Post a Comment


Best Malaysian Sites Page Rank Checker

© UjangMD FeaT Makcik ZainunG 2009 - Template by UjangMD.