"SoMeTiMeS oUr LiFe iS FiLLeD WitH cOLoUrS, aT tImEs, wE LiVe In TeArS"

UjangMD FeaT Makcik ZainunG


Home Games Download Songs Lyrics 18SX TV(Live) PERMINTAAN LAGU FORUM Blogger Kick Start Template


Tuesday, September 12

Kasih Bersinar Jauh

Siang dan malam, cerah dan gelap ujang harungi hidup ini..Siang yang di redah juga bagaikan terpenjara. Hidup kini yang tidak begitu di kongkong adalah satu kenikmatan berbanding dahulu yang lebih memeritkan. Adakah ini satu penyeksaan? Adakah semua ini penderitaan?? Adakah juga ada satu kenikmatan dalam kongkongan?? Siang dan malam tiada bezanya. Cerah dan gelap berwarna sama. Sekarang ujang bila tension.. suka pergi ke pantai.. jerit puas2 di tengah malam. Hilang rasa malu, hilang rasa kecewa, hilang perasaan geram, hilang perasaan dendam, hilang perasaan kasih, hilang perasaan sayang dan yang tinggal hanya perasaan seronok dan rasa bagaikan nak terbang.. ujang puas bila buat begitu.. biar ujang kongsi masalah dengan alam walau hakikatnya tiada jawapan dari mereka.

Hari ini.. kesihatan ujang makin kurang sihat... demam nampaknya still on macam biasa.. batuk pulak makin mejadi.. tapi ulser dalam mulut dah berkurangan.. Pening masih tak hilang2.. walau ubat darah tinggi ujang tak pernah missed dan ubat2 yang lain ujang tak pernah ketinggalan dari menelan ubat siang dan malam.. Kuasa Tuhan.. kalau nak kan kemudaratan .. kemudaratan lah yang kita lalui begitu sebaliknya.. Sudah takdir ilahi..terima jer lah dengan redha.. Kita sebagai manusia hanya boleh merancang tapi Dia lah yang menentukannya.

Mak ada bertanya kesihatan ujang.. mungkin dia perasan kut.. nasi yang dia masak langsung ujang tak jamah.. tak ada selera... cuma yang menjadi pembuka selera ujang.. sup-sup panas.. tapi mak mana sempat nak buat.. hehe tu pun masak nasi pun berkejar2 sebab nak pergi sambung buat keropok pulak.. Nak ke kedai malas.. so... tahan lapar jer lah.. Ujang cuba perhati diri mak.. macam mana seorang pompuan macam mak begitu tabah melalui liku hidup tanpa suami di sisi? Tertanya Ujang sendiri.. Ujang nak jadi macam mak.. tapi mampukah Ujang?? Pernah Mak cakap... kita kene belajar melepaskan apa yang kita sayang Dik... Nak tahu kenapa?? Sebabnya.. kita belum pasti bahawa orang yang sudah jadi milik kita itu, akan terus bersama kita atau tidak..kerana hati manusia cepat berubah...".. Yup.. berfikir ujang sejenak.. betul jugak apa yang mak katakan...Harap ujang dapat jadi macam mak..Insya allah!!

Perasaan tidak pernah berbohong. Setiap inchi tubuh meratah debunga kasih yang menular bagaikan kanser membuatkan ujang tidak mengerti akan emosi. Sekejap tersenyum.. sekejap tertawa dan sekejap berasa begitu sedih. Terasa bagaikan terhambur kawah air mata yang sentiasa masa untuk meledak. Bila hati dah kusut macam nie barulah ingat Tuhan.. begitu lah manusia bukan?? Bila time happy.. Tuhan pun kita alpa.. sembahyang pun tidak pernah di buatnya.. Tapi bila dah bala menimpa baru ingat Tuhan. Ujang Pohon ke hadrat Allah supaya di kuatkan semangat melawan dugaan Tuhan ini dan melayari kesunyian hati yang teramat sangat. Hanya mereka yang mengalaminya sahaja tahu erti kesedihan, kepiluan dalam kesunyian yang mencekam. Dengan air mata yang menitis tanpa hentinya, Ujang menadah tangan memohon pertolongan-Nya. Ya-Allah tolonglah hamba-Mu ini. Ujang tak mungkin dapat meneruskan hidup ini kalau sekiranya terus-terusan di duga sebegini. Ujang pasti sakit, Ujang pasti derita, ujang pasti gila akhirnya kalau Ujang terus-terusan begini. Ya-Allah! Tolonglah!! Tolanglah hamba-Mu ini"

Ujang sememangnya sayangkan SaL. Sal juga ujang tahu menyayangi Ujang. Ujang sentiasa berdoa supaya hubungan Ujang dengan Sal tidak berakhir dengan permusuhan. Walau bagaimanapun, segalanya di serahkan pada takdir. Hanya takdir yang akan menjawab segala permasalahan hidup serta pergolakan hubungan yang sentiasa tidak menentu antara Ujang dengan Sal. Masa akan tentukan segala-galanya dan Ujang terpaksa sabar dengan apa yang sedang berlaku dan yang akan berlaku.. Ujang pasrah. Kekadang perasaan ujang sentiasa bergelodak dan penumpuan pada terhadap kehidupan seharian sudah tidak menentu. Sekejap okey.. dan sekejap lagi rasa macam nak hambun jer masalah nie jauh2. Kepedihan sakit ini hanya yang di rasai oleh mereka yang pernah mengalami keadaan ini. Hanya mereka jua yang tahu bagaimana sakitnya.

Ujang tahu masalah ini berpunca dari uajng jugakk.. Ujang sendiri yang mahu menyepikan diri. dan ujang sendiri yang kene risikonya. Entah lah kenapa hati ujang rasa sakit sangat.. hati memberontak mahu berbaik.. tapi dalam masa yang sama geram andai perkara yang sama berulang lagi.. Sebab tu lah uajng suka berada di khayalan sendiri. Jika ujang duduk di dalam bilik. Ujang suka bermain dengan perasaan, mengingati semula kenangan manis bersama Sal yang tak boleh di lupakan. Mahu sahaja ujang lari dari hidup ini kerana terlalu banyak kenangan antara ujang dengan Sal. Kekadang uajng rasakan bagaikan ada tubuh Sal di sisi. Jari-jermari Sal uajng genggami. Pipi terasa di cium oleh Sal. Mulut terasa nasi yang di suap oleh Sal. Air yang di kongsi minum bersama Sal masih terasa manisnya. Kata-kata pujukan dari Sal kadang2 terasa terngiang-ngian di telinga ujang.. manjanya.. tangisnya.. buat uajng mengingatinya.

Entah lah.. uajng pun bingung. Sakit yang cukup menyakitkan. Sakit yang tiada ubatnya. Tiada doktor di dunia yang boleh mengubati sakit ini. Sepanjang perhubungan Ujang dengan Sal, tak pernah ujang bergaduh seteruk ini, tak pernah berselisih faham dan tak pernah ada perasaan tak puas hati sesama sendiri seperti ini. Entah lah... Bagaimana boleh ujang lupakan Sal sebab tiada pahit dari kemanisan yang sentiasa wujud antara kami?? Bagaimana boleh Ujang harungi hidup ini setelah kasih sayang yang Sal curahkan sentiasa membayangi hidup ini?? Semakin di cuba melupakan Sal, semakin terbayang wajah Sal di ruang mata. Senyumannya, gerak-gerinya, renungannya dan segala-gala tentang diri Sal begitu memilukan bila di ingati.

Entah lah.. kadang2 ujang rasa bodoh bila jadi macam nih.. Ujang pun kadang2 tak faham apa yang ujang inginkan sebenarnya.. Nak balas dendam pada Sal?? Jauh sekali... Nak bagi pengajaran pada Sal?? Tak pernah terlintas di hati.... Mungkin uajng dah serik.. ataupun dah fed-up dengan perangai Sal?? Entah lah.. kekadang perasaan itu timbul.. namun uajng cuba tepis.....Dah pening kepala duk menaip.. @#$%&*

Posted by Ujang_MD :: 9/12/2006 09:52:00 AM :: 0 Comments:

Post a Comment


Best Malaysian Sites Page Rank Checker

© UjangMD FeaT Makcik ZainunG 2009 - Template by UjangMD.