"SoMeTiMeS oUr LiFe iS FiLLeD WitH cOLoUrS, aT tImEs, wE LiVe In TeArS"

UjangMD FeaT Makcik ZainunG


Home Games Download Songs Lyrics 18SX TV(Live) PERMINTAAN LAGU FORUM Blogger Kick Start Template


Tuesday, September 26

Maafkan Ujang Mak...

Hari ini ujang berasa bodoh sangat.. kenapa ujang buat macam tuh? Kenapa tak pernah terfikir sebelum bertindak?? Kenapa ujang duk ikut amarah Ujang yang membabi-buta tuh.. Nak marahkan orang lain.. orang lain pulak yang menjadi mangsa. Sekarang Ujang betul-betul rasa menyesal..Soalan yang sama still bermain dalam kepala otak sempit ujang nih.. Kenapa Ujang buat macam tu kat Mak?? Kenapa Ujang tak jaga hati mak.. Ujang jugak pernah cakap.. uajng dah takder orang lain selain mak dalam dunia nih.. Tapi kenapa uajng lawan cakap mak?? Bodoh kan Ujang??

Ujang akui.. ujang cepat marah.. dan bila marah ujang tak kisah dah apa nak jadi.. so jadi lah..Bila dah buat.. baru lah rasa menyesal.. baru lah rasa bersalah.. baru lah pikir apa perasaan orang yang ujang marah tu.. Ujang cuba kawal.. ujang cuba ubah.. tapi so hard... Kaunseling?? Hmmm Sal dah bertubi-tubi hentam uajng bab marah nih.. Entah lah.. ujang rasa mak kecik hati dengan uajng semalam. Memang salah ujang.. Kenapa mak jadi mangsa ujang semalam.. Orang tua tuh tak tahu apa-apa pun.. sebaliknya kena marah pulak..

Kadang-kadang ujang berfikir.. layak uajng masuk syurga?? Selalu melawan cakap mak.. sedangkan kita sedia maklum syurga di bawah tapak kaki ibu... Ujang tahu itu semua.. Ujang tahu tak baik melawan cakap mak.. apatah lagi sehingga ibu kita mengeluarkan air mata..berdosa benar seseorang anak tuh.. bau syurga pun tak dapat. Ohh Tuhan.. Ujang rasa menyesal sangat..Macam mana perasaan mak yer ketika itu??

Begini, semalam mood ujang dari tempat kerja memang kurang elok sket.. rasa nak marah memanjang.. tak tahu kenapa?? So balik rumah terus landing.. penat berpuasa lagi... Mak tak de kat rumah.. entah kemana perginya. Hampir nak maghrib mak called ujang suruh ambik dia. Ujang pulak baru bangun tidur time tuh.. badan mamai.. fikiran pulak bercelaru..Ujang duk marah2 mak.. kenapa tak suruh kakak ke hantar.. kenapa tak naik kereta sewa ker.. nak tak hendak uajng kene ambil jugak.. kata mak cepat sket..

Sampai jer.. uajng muka dah masam.. entah syaitan mana duk belenggu diri uajng nih.. tengok mak pun rasa geram.. Mak tanya kenapa lambat.. katanya dia tak selesa...rasa sunyi dan macam takut sikit...sebab ye lah dah nak maghrib.. dan orang pun dah duk dalam rumah nak tunggu waktu berbuka puasa. Ujang marah-marah mak.. macam- macam uajng melawan.. mak diam jer.. mungkin dia malas nak panjang-panjang citer.. tapi uajng sebagai anak kenapa tak leh beralah dengan mak sendiri... kenapa sekarang uajng baru menyesal.. Ya Allah.. ampunkan dosa ujang Ya-Allah.. baru uajng terfikir.. macam mana perasaan mak ketika itu.. sedihkah dia?? kecewakah dia??? terkilankah dia dengan perangai uajng yang suka marah membai buta sajer nih??

Ujang faham, sebenarnya secara tak langsung mak tegur Ujang kenapa lambat sangat, janji nak ambil awal sedikit. Ujang patut terima teguran mak sebab memang Ujang bersalah, lagipun teguran mak sebenarnya secara tak langsung adalah untuk mengajar Ujang agar lain kali, jangan lupa tepati masa dan janji.Marah mak adalah kerana dia risau bukan kerana dia benci atau sengaja suka marah. Risau mak adalah kerana dia sayang bukan sebab dia mengongkong dan teguran mak bukan kerana kita tak pernah betul dimata dia tapi kerana dia mahu kita jadi lebih baik dari sekarang.Kadang kadang dengan mak , tak semua benda is as clear as night and day. Banyak kali dalam perhubungan antara anak dan ibu b, dua dua pihak kena belajar untuk membaca maksud tersirat disebalik setiap pernyataan. Anak kena faham apa yang sebenarnya disampaikan oleh mak, dan mak perlu faham apa yang sebenarnya yang dinginkan oleh anak. Dalam hubungan anak dan mak (or even hubungan dengan orang lain), tak segala benda mampu diucap dengan penulisan atau kata kata, kerana adakalanya, sesetengah perkara itu hanya mampu dijelaskan dan difahami melalui bicara hati and penelitian terhadap maksud tersirat yang ingin disampaikan.

Mungkin uajng cakap macam tuh sebab nak sejukkan hati uajng sendiri... Ujang dah jadi anak derhaka time bulan ramadhan nih.. Kenapa uajng tak bersyukur kerana masih mempunyai ibu di muka bumi ini? Macam mana dengan anak-anak yatim?? Macam mana perasaan mereka tanpa ibu dan bapa di sisi?? Kenapa ujang tak pernah nak bersyukur selagi mak ujang masih bernyawa??? Kenapa uajng tak menjaga hati dan perasaanya ketika dia masih hidup?? Maafkan ujang mak... Maafkan ujang.. Ujang cuba ubah diri ujang... Ujang try.. maafkan uajng mak...

Tapi... dari segi perspepsi lain Tak adil...memang tak adil. Kenapa tiap kali hati Ujang perlu sentiasa akur pada akal? Kenapa tiap kali akal perlu sentiasa menang dan hati perlu sentiasa mengalah? Kenapa tiap kali hati yang perlu duduk terdiam dan mengalirkan air mata sedang akal puas misinya mendominasi hati dah berjaya? Hari ini itu tidak akan terjadi. Hari ini Ujang akan biar hati menang. Ujang nak biar hati memberontak. Dan Ujang nak saksikan akal terduduk mengenangkan bahawa buat julung kalinya dia telah tewas.Kebelakangan ni, dah telalu banyak nasihat yangUjang dengar. Terlalu banyak kata kata dorongan, sokongan dan tak kurang juga kata kata sindiran dari orang yang terdekat dengan Ujang.

Ujang bersyukur atas semua itu...bukan Ujang tidak bersyukur...terima kasih Ujang ucapkan. Ujang jugak selalu jadi penasihat kawan kawan Ujang. Dan kadang kadang bila duduk sendirian, akal ujang bagi lecture pada hati Ujang. Diri sendiri nasihat diri sendiri. Kadang kadang jadi...kadang kadang tidak. Kadang kadang Ujang rasa Ujang dah tau segala kata nasihat yang ada dalam kamus nasihat. Semuanya pernah dan telah Ujang ucapkan terutamanya pada diri sendiri. Tapi sejak akhir akhir ni satu kata nasihat pun Ujang tak boleh nak pakai. Pelik kan...kadang kita tau apa yang sepatutnya dilakukan dan dikatakan...tapi bila kena pada diri sendiri...semua tu tak register dalam otak. Macam PC yang hang atau jadi bluescreen...tekan apa benda pun takkan jalan...sebab dah keras macam hati batu....

Maafkan ujang mak.... Ujang tahu mak sedih sebab ujang tengking mak semalam... Ujang terlalu ikut kata hati.. uajng menyesal..maafkan ujang yer mak.. Dalam pc ada video ngan lag anak derhaka.. Beberapa kali uajng mainkan.. biar insaf sket diri ini yang tak seberapa nak insaf...

Download - Lagu_Anak_Durhaka.mp3
Download - Video_Anak_Durhaka.asf

Posted by Ujang_MD :: 9/26/2006 10:26:00 AM :: 4 Comments:

Post a Comment


Best Malaysian Sites Page Rank Checker

© UjangMD FeaT Makcik ZainunG 2009 - Template by UjangMD.