"SoMeTiMeS oUr LiFe iS FiLLeD WitH cOLoUrS, aT tImEs, wE LiVe In TeArS"

UjangMD FeaT Makcik ZainunG


Home Games Download Songs Lyrics 18SX TV(Live) PERMINTAAN LAGU FORUM Blogger Kick Start Template


Sunday, September 10

IZINKAN!!

Hari ini Ujang lebih banyak diam, tidak seperti hari-hari kelmarin. Entah hari nie kepala
berdenyut2 sangat.. nak kata tak cukup tidur rasa lebih dari cukup.. darah tinggi datang kembali?? Ohh tidak.. hari2 ujang tak pernah missed ubat.. tapi kalau dah nak sakit.. sakit jugakkan?? Tak perlah! Mungkin Ujang tahu tentang jalan yang pernah Ujang lalui. Likunya begitu tajam, seperti hendak gulingkan ujang ke sisi-sisinya yang berduri. Tapi Ujang tidak menangis, meski dua tiga kali Ujang terjerembab, terhantam pohon, tergores ranting yang berduri. Sebab Ujang tahu, jika Ujang merintih, tiada apa yang akan berlaku…

Sepi Ujang sendiri, terkadang saat seperti inilah yang Ujang suka. Di sini lah Ujang boleh menjadi bahagian diri Ujang yang lainnya, menjadi seorang pasif. Tak ada yang perlu tahu tentang diri Ujang, tak ada yang perlu peduli tentang yang apa Ujang lakukan. Arghh… maaf.. biar Ujang luahkan hasrat hati Ujang.. Maaf!! Ujang merenung, dan Ujang menyedari banyak yang hilang dari diri Ujang. Ahhh..... Ujang bosan, Ujang jenuh, Ujang tak tahu lagi apa yang harus Ujang lakukan lagi.

Perasaan boleh datang dan pergi begitu saja......Cinta tak harus berakhir bahagia.....kerana cinta tidak harus berakhir..... Cinta sejati mendengar apa yang tidak dikatakan....dan mengerti apa yang tidak dijelaskan, sebab cinta tidak datang dari bibir dan lidah atau pikiran........ melainkan dari HATI. Itu yang ujang tafsirkan!! Sekarang baru ujang rasa..Ketika mencintai seseorang, jangan mengharapkan apapun sebagai balasan, kerana jika demikian, bukan mencintai namanya, melainkan.....kepalsuan. Jika mencintai seseorang, harus siap untuk menerima penderitaan. Kerana jika mengharap kebahagiaan, bukan mencintai namanya, melainkan....memanfaatkan. Hmm itu yang ujang rasai sekarang… entahlah.. izinkan ujang luahkan apa yang bersarang teman!!

Kekadang Ujang rasa lebih baik kehilangan harga diri dan ego bersama seseorang yang dicintai daripada kehilangan seseorang yang di cintai, kerana ego yang langsung tak berguna itu......Arghh Peninggg!!

Pernah beranggapan.. alangkah indahnya jika seseorang yang mencintai Ujang akan selalu berusaha membuat Ujang tersenyum dan tertawa walau terkadang caranya membingungkan Ujang. Alangkah indahnya jika seseorang yang mencintai Ujang, rela melepaskan Ujang pergi bila bersamanya Ujang tidak bahagia dan akan ikut bahagia walau yang dicintainya bahagia bersama orang lain? Alangkah indahnya jika seseorang yang mencintai Ujang, Mungkin tidak mengetahui semua tentang diri Ujang. Tapi ia tau bahawa setiap detik yang ia lalui? Ia mencintai Ujang, tidak peduli apakah hari ini Ujang mencintainya atau tidak... Pernahkah Ujang mencintai seperti itu ???? Tertanya-tanya.. mungkin agaknya..sebab itu lah dia lakukan demikian rupa!!

Ujang menyerah…..Menyerah pada sebuah perpisahan??? Entahlah!! Ujang cuba dorong diri Ujang untuk mencari rasa manis yang lain. Ujang cuba paksa diri Ujang untuk bahagia walau hakikatnya pahit. Ujang kira perpisahan akan selalu menyedihkan kerana pada awalnya terdapat kebahagian. Tapi yang membuatnya tambah menyakitkan adalah mengingatnya kembali dan tersedar bahawa semuanya tak ada lagi.. itu yang Ujang tak mahu sebenarnya.. arghh giler!! Ujang cuba tak berusaha untuk melupakan dan jangan selalu mengingatinya? Mudah-mudahan….. biarkan saja?

Mengelamun kini…Satu - satunya cara mencintai yang baik adalah membiarkan orang yang Ujang cintai menjadi dirinya..Atau bahkan membantunya untuk menjadi diri nya sendiri,..Bukan mengambil Identitinya,..untuk membuatnya menjadi bayangan Ujang..Tapi terkadang orang yang Ujang sayangi adalah orang yang telah kehilangan dirinya..Bagaimana mungkin orang yang Ujang sayang mampu untuk menjadi dirinya...Sementara orang yang Ujang sayang telah kehilangan dirinya,..Telah kehilangan cita -citanya..??Tapi percayalah,..Perubahan akan terjadi,..Jika Ujang menyayanginya dengan Tulus..Tapi adakah dia pun begitu???

Cinta bererti Ujang mengetahui orang yang Ujang cintai. Menyedari begitu banyak asset-aset pada dirinya, bukan cuma isi hatinya tetapi juga perilakunya,kelebihan dan kelemahan-kelemahannya. Cinta bererti Ujang peduli pada kesejahteraan orang yang Ujang cintai. Dalam ketulusan, kepedulian, bukan untuk mengikat seperti barang yang Ujang miliki. Sebaliknya Ujang peduli pada pertumbuhannya dan Ujang berharap semoga orang yang ujang sayang menjadi apapun yang di inginkannya, sekalipun Ujang harus merasakan ketidak selesaan dalam menjalani waktu.

Cinta bererti memiliki rasa hormat terhadap harga diri orang yang Ujang cintai. Ujang boleh melihatnya sebagai seseorang terpisah dari diri Ujang, dengan nilai-nilainya,fikirannya dan perasaannya dan Ujang tidak memaksanya untuk menyerahkan identitinya, menyesuaikan pada kehidupan yang ujang harapkan. Uh.. Ujang pun pening.. entah apa yang ujang cuba sampaikan… biarkan ujang berceloteh teman.. maaf!!!Cinta bererti memiliki tanggungjawab terhadap orang yang Ujang cintai.Bila ujang mencintainya,itu bererti... Ujang akur terhadap perbuatannya sebagai satu peribadi. Tanggungjawab ini tidak mengikat Ujang untuk melakukan sesuatu yang boleh Ujang lakukan sendiri malah hanya untuk menyedarkan Ujang akan siapa Ujang dan apa yang Ujang lakukan untuk orang yang Ujang cintai, dengan begitulah Ujang kemudian langsung terlibat dalam kebahagian dan kesulitan.

Cinta bererti ..... Ujang mungkin terluka bila Ujang membuka diri kerana percaya padanya, Ujang mungkin akan mengalami luka,penolakan,atau kehilangan kerana tidak sempurna, mempunyai sesuatu untuk melukai, dan kerana tidak ada jaminan dalam cinta. Cinta bererti mempercayai orang yang Ujang cintai. Bila Ujang mencintainya, Ujang percaya ia akan menerima kepedulian Ujang dan cinta ujang dan keyakinan baahwa ia tidak akan melukai Ujang dengan sengaja. Ujang percaya ia akan melihat Ujang sebagai seseorang yang layak untuk dicintai dan ia tidak mengabaikan Ujang.

Dalam sebuah hubungan cinta ada saat-saat bosan, saat rasanya Ujang ingin menyerah sahaja, saat-saat sulit dimana Ujang nyaris tak mampu bertahan, namun Ujang masih memiliki kemampuan untuk mengingat apa yang sama-sama pernah miliki di masa yang lalu dan bahawa Ujang boleh membayangkan apa yang akan kita dapatkan di masa depan seandainya kita cukup berani menghadapi masalah-masalah kita dan memecahkannya bersama-sama. Cinta itu membebaskan. Cinta itu diberikan secara bebas,tidak di serahkan kerana di minta kerana Ujang boleh melihat diri Ujang didalam dirinya dan dirinya didalam diri Ujang. Jarak dan keterpisahan seringkali berlaku dalam hubungan percintaan. Jarak dapat memperkuatkan ikatan cinta dan ia akan membantu kita menemukan kembali diri kita, sehingga kita boleh bertemu lagi dalam sebuah cara yang baru. Insya-Allah!!

Biarkan ujang melalut lagi.. Ujang hanya mahu menaip dan menulis apa yang ujang rasakan sekarang.. Ujang merasai yang Sal menyayangi Ujang,..Setidaknya peduli pada Ujang,..Tapi kenapa sulit sekali bagi kita ...Untuk cerita tentang rasa kita,..?? Apa kah sayang takut,..kalau abg bakal tembak sayang?? Apa menurut sayang…. Rasa sayang itu harus berhujung dengan kekasih ???? Tentu TIDAK...Tapi biarlah mungkin Sayang sebagai sahabat itu yang terbaik.... Mudah untuk mengatakan apa yang Ujang rasa.. Tentu mudah untuk berkata "Aku sayang Kamu" kerana kita hanya cakap hal yang kita rasakan..apa rahsianya??? Tapi pasti susah..untuk mengambil keputusan...Mencari ,..memilih dan menentukan orang yang tepat untuk jadi kekasih..Abg hanya ingin kita terbuka ,..tentang semua yang kita rasa,..Cerita tentang pandangan hidup,..Cerita tentang segalanya..Entahlah,..Abg ingin sayang menjadi orang terdekat abg...Tapi apakah abg boleh jadi Orang yang tepat untuk sayang???? Dan mungkinkah abg akan jadi orang terdekat sayang???

Jujur kenapa Ujang sekarang rasa FED-UP sama dia ??? Ujang takut ,.dengan diri Ujang sendiri,..Takut kalau Ujang lupa akan kekasih yang Ujang sayang..Takut semua kenangan Ujang..Kenangan yang pasti akan membuat Ujang membenci kata CINTA.Kenangan yang membuat Ujang pergi dan tidak akan pernah menyayanginya lagi..Masalalu yang akan membuat Ujang...Hilang.. Apalagi Dia sendiri tidak meyakinkan Ujang..Tapi entahlah..Ujang takut jenuh... dan hilang…..Sampai bila???
But for how long do I have to wait ?
I am running out of patience.
I am tired of looking for answers.
I am tired of trying to get rid of something Iike been looking for.
Tired of being confused…

Tolonglah datang seseorang yang boleh mengajarkan Ujang tentang erti hidup lebih...lebih dari yang sekadar Ujang tahu... Entahlah,...apa Ujang sememangnya dah banyak berubah..Tapi Ujang harap,..masih boleh tetap saling sayang- menyayangi...

Bingung.....???????????

Posted by Ujang_MD :: 9/10/2006 09:56:00 AM :: 0 Comments:

Post a Comment


Best Malaysian Sites Page Rank Checker

© UjangMD FeaT Makcik ZainunG 2009 - Template by UjangMD.