"SoMeTiMeS oUr LiFe iS FiLLeD WitH cOLoUrS, aT tImEs, wE LiVe In TeArS"

UjangMD FeaT Makcik ZainunG


Home Games Download Songs Lyrics 18SX TV(Live) PERMINTAAN LAGU FORUM Blogger Kick Start Template


Saturday, September 30

Seadanya.....

Oh.. hari ni agak lewat ujang posted entry. Alhamdulillah.. Ujang dengan makcik zainung makin ok.. makin bertambah mesra. Tapi sakit hati ada gak.. Ada ker cakap kat ujang bulan pose tak nak buat keropok.. Eh.. tak ada hujan ribut kejutkan uajng semalam mintak tolong mesinkan keropok untuk dia... Haa.. macam mana makcik zainung janjimu itu?? kan dah janji tak nak bua keropok bulan pose nih.. Dah bohong dah.. Bila ujang membebel pulak tahu mak kata apa?? Aku wak kepok pong nok wi kedaroh makang ke mung gok... Huk oloh... sedihnya kata-kata makcik zainung. Sabar jer lah. Syukur jugak.. kesihatan uajng semakin ok sekarang.. Dah beransur kurang pening2 cuma kalau tak kawal makanan tu yang sakit memanjang.

Sal??? Yup.. hari2 sekarang uajng sama dia. Rindu makin menjadi2. Sal ajak ujang jumpa.. Insya allah sayang.. dalam masa 2 minggu lagi abg akan ke KL. Kita bukak pose n sahur sama2 ekk?? ehehe.. Riang sungguh uajng sekarang... Makan pun berselara bila hati senang. Mudahan kebahagian uajng berpanjangan bersama Sal... Tapi... perasaan ujang macam sesuatu pada Sal.. Ujang bukan nak cari krisis lagi.. tapi.. ujang rasa macam ada kelainan pada diri Sal... Tak macam selalu... mungkin sal mahu ubah cara dia?? Entah lah..Cuma satu uajng pinta agar hubungan ujang dengan Sal tak berantakan lagi..

Bulan Puasa macam ni, ujang banyak habiskan masa di rumah..Bila duk kat rumah ada hal dan ragam kat rumah pulak. Gelagat anak saudara. kadang2 buat ujang geram.. kadang2 ujang suka bila dengar hilai tawa mereka. Mungkin ujang nak jadi giler kut.. perasaan tak menentu hahaha!! Ujang pun dah ubah style rambut.. ala2 botak dah... janggut pulak dah di trim nipis ngan misai sekali.. Sal pun katanya dah ubah style.. heeheh tak sabar nak tengok wajah baru sayang.. mesti tambah cun kan?? ehhehee....

Baru terlintas di fikiran Ujang bahawa hidup ini sememangnya macam naik basikal. Ujang rasa tak ada orang yang lahir terus ada kemahiran menunggang basikal. Ujang sendiri belajar naik basikal bila masuk sekolah rendah. Masa umur lebih kurang 8 atau 9 tahun. Ujang tak dapat ingat tarikh yang tepat. Tapi sampai sekarang Ujang dapat ingat segala kesusahan yang terpaksa Ujang tanggung untuk naik basikal. Ujang perlukan roda kecil untuk mengimbang. Roda kecil di kiri dan kanan. Membantu untuk memberi kesimbangan. Roda kecil yang bising. Sangat bising.

Bila tiada roda kecil Ujang perlukan mak Ujang untuk memegang basikal agar tidak senget. Agar tidak terus sendeng dan jatuh. Agar basikal dan Ujang tidak jatuh dan seterusnya tergolek. Ujang lambat belajar menunggang basikal. Bebal dengan kemahiran mengimbang. Ujang tak pandai mengayuh sambil memegang hendal basikal. Ujang pernah mula dengan menunggang dari atas bukit kecil agar Ujang boleh belajar apa itu keseimbangan. Ujang turun laju, dan laju dan senget, dan senget dan kabushhh… tersadai dalam semak. Ujang tak pandai pakai brek.

Begitu juga dengan hidup ini. Setiap insan perlu hidup seperti mana menunggang basikal. Perlu belajar mengenal erti kesusahan. Mengenal keseimbangan. Mengenal kegembiraan. Mengenal keperitan. Belajar mengenal hidup sebagai manusia.Hidup ini umpama menunggang basikal. Teruskan berkayuh. Elakkan dari terjatuh. Elakkan dari memilih jalan yang sukar dan merbahaya. Buat pilihan yang sewajarnya. Pilihlah mengikut kata hati. Kayuhlah mengikut jalan yang berdestinasikan kebahagiaan.

Namun, seringkali ada yang terleka. Terbuai dek pemandangan indah. Terlena dek rasa ceria. Terlena yang terbuai lalu terjatuh. Terlupa mengayuh. Tersilap mengimbang. Terlajak mengelak. Usah risau. Usah ragu. Usah pilu. Jatuh itu biasa. Bangunlah kembali dengan hati membara. Bangun dan kayuh kembali seperti biasa. Jatuh itu membuka minda. Jatuh itu membuka mata. Jatuh itu membuka rasa. Jangan mengalah. Teruskan kayuhan selagi hayat basikal itu masih ada. Amen.....

Posted by Ujang_MD :: 9/30/2006 04:50:00 PM :: 3 Comments:

Post a Comment


Best Malaysian Sites Page Rank Checker

© UjangMD FeaT Makcik ZainunG 2009 - Template by UjangMD.