"SoMeTiMeS oUr LiFe iS FiLLeD WitH cOLoUrS, aT tImEs, wE LiVe In TeArS"

UjangMD FeaT Makcik ZainunG


Home Games Download Songs Lyrics 18SX TV(Live) PERMINTAAN LAGU FORUM Blogger Kick Start Template


Tuesday, October 10

Leka....seketika..

Entah hari nih ujang betul2 kesunyian. Ujang menanti bila saat Ujang akan ketawa riang kembali. Di mana ujang boleh tersenyum semula. Ujang boleh menjadi girang, mungkin Ujang kembali meringankan diri Ujang yang semakin hari semakin berat kini. Kadang2 Ujang rasa tak mampu nak teruskan perjalanan ni. Terlalu jauh tanpa sesiapa di sisi. Mungkin terlalu pendek jika terlalu ramai di sisi. Ujang perlukan dia menemani hidup Ujang yang semakin hari semakin tidak menentu. Tak boleh ujang katakan secara jujur pada dia, Ujang terlalu takut untuk jadi seorang yang jujur. Tak pernah Ujang suarakan, Ujang tidak pasti kenapa. Mungkin tiada apa yang bakal berubah jika itu yg akan berlaku.

Sejak bila ujang berubah Ujang sendiri tak pasti. Rasanya seperti tiada siapa pun yang nak mendekati Ujang. Mungkin Ujang terlalu banyak keburukan berbanding kebaikan. Orang yang selau dengar keluh kesah Ujang sekarang pun dah tak layan ujang.. entah lah!! Hari2 Ujang mendongak ke langit, andai kesemua bintang di langit itu mampu berbicara, sudah pasti Ujang tidak lagi ingin berganjak dari jendela putih itu. Jujur Ujang cakap ujang terlalu setia pada sebuah persahabatan jika itu boleh terjadi. Ujang ingin jadi seperti dulu. Tapi di mana permulaan dan ke mana pengakhirannya? Ujang ingin tahu hujungnya di mana supaya Ujang dapat kembalikan semula keriangan itu. Ujang sendiri tidak tahu. Ujang sendiri buntu.

Ujang bertemankan diri Ujang sendiri. Ujang hadirkan diri Ujang dalam malam, mahupun siang. Ujang masih berjalan, terus berjalan tanpa menoleh ke belakang. Ujang tidak tahu siapa yang mengekori Ujang, Ujang tidak mahu ambil tahu. Ujang terlalu berbeza. Ujang pernah cuba untuk jadi seorang manusia biasa, Ujang cuba. Tapi Ujang tak berjaya. Kenapa? Kenapa masih tidak mampu. Ujang masih menanti masa yang sesuai, tempat yang sesuai, dan sahabat yang sesuai. Tiba suatu masa, Ujang akan temui juga. Tapi bila? Ujang tidak sabar, tapi hati nie merasakan terlalu jauh lagi untuk capai matlamat itu.

Ujang pernah berjumpa dengan orang yang salah. Terlalu ramai mengiringi hidup ini sehingga Ujang jadi serba salah dengan Tuhan. Rasa hidup ini sering di perhati, dan Ujang jadi tak menentu. Ujang mempermainkan hidup manusia???. Inilah akibatnya Ujang tidak berjumpa dengan mereka yang betul2 Ujang percaya. Mereka yang mampu bimbing Ujang. Ujang masih terikat dalam suasana sunyi. Ujang tidak mahu terus hidup dalam kehitaman. Kembalilah kau sinari hidup ini seperti dulu. Ujang hipokrit, itu saja yang mampu Ujang katakan. Ujang hidup terlalu mencari kesenangan, Ujang inginkan kesenangan di akhirat juga. Ujang tidak mahu mengambil sepenuhnya, bahkan Ujang membahagikan pula jalan untuk menanganinya.

Mungkin korang semua tak memahami. Ujang terlalu berahsia. Tak guna Ujang katakan jika tak siapa memahami. Tak guna Ujang merayu jika tak siapa sudi mendengar. Tak guna Ujang memujuk jika tiada siapa yang ingin membantu. Hidup ini terlalu pelik. Ujang tidak tahu ke mana arah tuju, di mana manusia yang mampu iringi hidup ini di bawah sinaran cahaya Ilahi. Mungkin korang lihat Ujang biasa, tidak nampak cacat celanya. Ujang masih bergantung dalam satu kenderaan dakwah. Mempersuarakan kehebatan Islam, melaungkan takbir. Tetapi itu hanya penipuan. Benar, Ujang lakukan keranaNya. Tapi tiada siapa nampak di ruangan sudut hati yang penuh kesunyian ini. Tak siapa NAMPAK! Hanya Tuhan yg tahu betapa Ujang memerlukan seorang insan di sisi. Sayang Please!!!

Hidup ini sungguh mengasyikkan. Di kala memerlukan, terlalu mengidamkan. Di kala kekurangan, terlalu menginginkan. Di kala kesunyian, terlalu mengharapkan. Ujang berbohong pada mereka, Ujang berbohong pada semua, Ujang berbohong pada diri sendiri. Hanya Tuhan boleh membaca apa yang tersirat.

Sesungguhnya Ujang bermohon padamu ya Allah yang hati Ujang berada dalam tanganMu.. Kurniakanlah hati ujang kekuatan, ketabahan, ketenangan untuk menghadapi cubaan dan ujian ini sebagai hambaMu yang bersyukur. Sungguh ya Allah... tidak sekali-kali akan Ujang berpatah balik kerana Ujang sekali-kali tidak mahu tergolong dalam golongan yang dimurkaimu. Inilah ujianmu.. dugaanmu buat Ujang...buat diri menilai kembali sejauh mana keimanan Ujang kepadaMu. Sungguh Ujang bukan pengecut... akan Ujang hadapi bersamanya ya Allah...berilah kekuatan pada Ujang.Janganlah kau jadikan ujang dari kelompok manusia yang ragu-ragu dan golongan manusia yang lemah keimanannya.


Sungguh ya Allah tidak akan Ujang berpatah balik... ujang bermohon ketetapan hati ya Allah untuk meneruskan kehidupan yang penuh ranjau berduri ini ya Allah. Hati Ujang goyah ya Allah... iman Ujang tipis. Kurniakanlah hati ini kekuatan... hatinya juga ya Allah. Kurniakanlah ketabahan buat kami... ketenangan dan kedamaian, kurniakanlah hati-hati kami secebis kedamaian dari taman-taman syurgaMu ya Rabbi. Berilah kekuatan buat diri kami untuk berjihad bermula dalam diri sendiri, juga berjihad untuk mu ya Rabbi. Sungguh ya Allah benar kata kekasihmu "jihad yang paling besar adalah jihad melawan diri..melawan hawa nafsu dan perasaan".

Duhai tuhan yang pengasih lagi penyayang...duhai pemilik hati-hati yang kerdil...dengarlah rintahan hati hambamu ini ya Allah. Kurniakanlah kekuatan buat diri Ujang dan dirinya untuk meneruskan perjalanan kami ini ya Allah.. semoga kami beroleh Nur Mu dipenghujung perjalanan kami...Amen.....

Posted by Ujang_MD :: 10/10/2006 09:26:00 AM :: 0 Comments:

Post a Comment


Best Malaysian Sites Page Rank Checker

© UjangMD FeaT Makcik ZainunG 2009 - Template by UjangMD.