"SoMeTiMeS oUr LiFe iS FiLLeD WitH cOLoUrS, aT tImEs, wE LiVe In TeArS"

UjangMD FeaT Makcik ZainunG


Home Games Download Songs Lyrics 18SX TV(Live) PERMINTAAN LAGU FORUM Blogger Kick Start Template


Sunday, October 22

Bosan........

Semalam. ujang tersedar daripada lamunan yang panjang. terjaga dari mimpi. tersentak dengan waktu yang berlalu. Rupa-rupanya Ujang hidup dalam berpura-pura, kepura-puraan dan tiada realistik. Ujang manusia bosan. bosan dengan kerja, bosan dengan rutin, bosan dengan masalah, bosan dengan susah, bosan dengan senang, bosan dengan segalanya. cis! Tiada seinci pun ujang mengucap syukur. Dengan apa yang diberi, dengan apa yang Ujang ada, dengan apa yang Ujang dapat, dengan apa yang Ujang lalui. Ujang manusia bosan dan juga manusia yang tak bersyukur. Lalu sedetik terkemudian, Ujang berfikir. tentang segalanya. tentang kerja, tentang rutin, tentang masalah, tentang susah dan senang dan tentang hidup. adakah hari ni lebih baik dari semalam?

Ujang manusia bosan, Ujang manusia yang tak bersyukur dan Ujang juga manusia yang berfikir. Lantas Ujang rancang, ujang susun, Ujang teliti, Ujang halusi. idealis or realis? angan-angan atau wawasan? cakap kosong atau perancangan? Ujang manusia bosan, Ujang manusia yang tak bersyukur, Ujang manusia berfikir dan Ujang juga manusia yang mahukan matlamat. Orang lain dah hebat, orang lain dah berjaya, orang lain dah hidup senang, orang lain dah kaya, orang lain dah mampu tolong orang lain. Ujang dimana? Ujang kemana? Ujang masih disini, tak banyak ubahnya. cis! masih sama. Ujang bangun, Ujang pandang depan, Ujang langkah ke depan. Ujang temui jalan buntu. arghhh! esok saja.

Ujang masih tercari2 apa sebenarnya yang Ujang cari..pelik kan? Bilamana hati berkata YA tetapi akal TIDAK..Hmm..Bila difikirkan semula, Ujang gagahi jua melayan hati yg ntah apa2 nie..tetapi, nun jauh disudut hati..ini bukan jalan yang azali..bukan jalan yang harus Ujang pilih..tapi, bak kata orang..bila yang salah menjadi GAH, dan yang betul merasakan MASALAH...inilah jadinya..diri umpama tenggelam dalam punca..Kini..Ujang gembira begini, gembira atas apa yang berlaku dalam masa yang sesingkat ini..rasa seolah apa yang Ujang cari sebelum ini telah Ujang temui..tetapi bila hati menjadi satu pada Yang Maha Esa..Ujang jadi keliru..keliru yang selalu Ujang war2kan...Argh..Hati ini......

Sukar Ujang memahaminya..rasanya...biarkan Ujang dalam dunia Ujang sendiri untuk sementara..dunia yang pada mulanya Ujang rasakan bahagia, tapi tidak untuk selamanya..Ujang akur, sementelah diri sedang gembira, hargailah ia..Ujang akur..cumaa...UJANG, Ujang bukanlah orang yang terus leka dengan kebahagiaan yang sementara..Ujang suka bahagia yang seketika, tetapi pada yang sama..

Ujang jua terbayangkan akan natijah2nya kebahagiaan yang seketika ini..Arghh..betapa susah..Duhai hati..mengapa mesti berbelah bahagi? adakah ini dugaan atau ada hikmah disebalik apa yang berlaku? Ujang tunggu..dan pada masa yang sama, Ujang tetap celaru..Kini, apa yang Ujang bayangkan adalah....akan berbaloikah apa yang bakal berlaku esok? Setelah seribu satu rasa yang meruntun jiwa, setelah kekeliruan yang datang tak terhingga2..akan berbaloikah?

Ujang tunggu...tetapi..Ujang tak mengharap...tak perlu mengharap pada sesuatu yg tak pasti..takut kelak diri yang merana..Ya Allah,berikan Ujang masa untuk Ujang ubah semula haluan yang tak bertepi ini..tetapi..Sempatkah Ujang?? hanya KAU yang mengetahui..Ujang atur, Ujang susun, Ujang rancang...agar segalanya berjalan dengan rapi di esok hari...tapi tak bermakna, Ujang mengharap pada sesuatu yang Ujang tak pasti......... Ujangkah itu...

Posted by Ujang_MD :: 10/22/2006 11:31:00 AM :: 0 Comments:

Post a Comment


Best Malaysian Sites Page Rank Checker

© UjangMD FeaT Makcik ZainunG 2009 - Template by UjangMD.