"SoMeTiMeS oUr LiFe iS FiLLeD WitH cOLoUrS, aT tImEs, wE LiVe In TeArS"

UjangMD FeaT Makcik ZainunG


Home Games Download Songs Lyrics 18SX TV(Live) PERMINTAAN LAGU FORUM Blogger Kick Start Template


Saturday, October 21

Entah.........

Ujang terpanggil bila banyak kali ditanya kenapa tulisan Ujang berbaur kesedihan, putus harapan dan kesunyian. Ujang juga sering ditanya tentang itu dan ini, apa maksud di sebaliknya? Sebenarnya, tulisan Ujang dan "Dunia Ujang" adalah seiringan. Kalau merungut tentang kesedihan dalam penulisan Ujang kenapa masuk kedalam "Dunia Ujang". Setiap manusia mempunyai caranya dalam melepaskan perasaan yang tersirat atau terselindung dari pandangan mata kasar manusia. Manakala "Dunia Ujang" mempunyai caranya dalam kesedihan dan kesayuan. Ada seorang teman Ujang berkata, kenapa bila sedih saja ditulis kenapa tidak kegembiraan.

Dalam kehidupan kita, realiti kehidupan kita adakah kita akan menyuarakan kegembiraan. Ibarat lagu-lagu yang sering diputar dan menjadi idola sekitar adakah lagu kegembiraan. Kita boleh nampak betapa lagu-lagu tersebut dengan kesedihan kehidupan, bercinta dan lain-lain.Bagi Ujang tiada yang perlu diseriuskan dalam "Dunia Ujang". Ibarat hiburan dikala sepi dan kesedihan dikala kita gembira itu sahaja. bagi tidak perlu siapa sahaja meneroka lebih jauh kedalam mengenai "Dunia Ujang". Hanya mainan perasaan yang ditemui jika semakin jauh diterokai. Cukuplah bermain dipermukaan "Dunia Ujang" dan tidak diteroka jauh ke dasar.

Ujang harus teruskan perjalanan yang tergendala ini, walau Ujang tahu destinasinya masih tidak pasti, tidak Ujang ketahui.Ada kuasa yang kuat dalam diri Ujang sebenarnya, untuk tidak digantung atas harapan, agar tidak melayang menghempas jagat dan hasrat yang terbentang.Ujang sudah sampai suatu tahap di mana kebolehan Ujang mempersoalkan kerja tuhan, terlantang dan terbaik. Jika Ujang di zaman sejarah melayu dulu dan tuhan itu adalah sultan melaka, sudah lama rasanya kepala Ujang dipenggal dan tubuh jijik Ujang ini dicincang lumat menjadi makanan khinzir di hutan.

Ujang sudah hampir tidak percaya kepada manusia, bahkan lagi dengan perkataan cinta. Mungkin Ujang gemar sangat mengorbankan diri untuk lihat insan lain gembira. Atau Ujang terlalu buta untuk mengenal kasih sayang dan palsu asmara. Biarlah.Ujang tidak mampu untuk duduk di sini lagi. Jiwa Ujang kosong. Ada berjuta perasaan yang ingin Ujang luahkan ke sini, namun bila kata demi kata yang terkeluar dari minda Ujang ini di susun dalam ayat, ianya berderai dan berkecai, sebagaimana perasaan Ujang.

Ia bertaburan dan kemudiannya terpelanting ditiup angin. Haruskah ia hilang?Mungkin Ujang harus berhenti seketika. Untuk tegur pendirian dan untuk kenal kembali diri sendiri. Ujang secara langsung, sudah mula faham ungkapan ini. Mungkin kerana ujang merasainya. Mungkin kerana jiwa kami senada.I have learned to love that which is meant to harm me, so that I can stand in the way of those who are less strong. I can take the bullets for those who aren't able to. Hmm mudahan aidifitri tahun nie bawa seribu kemanisan dalam hidup Ujang amenn..

Posted by Ujang_MD :: 10/21/2006 10:39:00 AM :: 0 Comments:

Post a Comment


Best Malaysian Sites Page Rank Checker

© UjangMD FeaT Makcik ZainunG 2009 - Template by UjangMD.