"SoMeTiMeS oUr LiFe iS FiLLeD WitH cOLoUrS, aT tImEs, wE LiVe In TeArS"

UjangMD FeaT Makcik ZainunG


Home Games Download Songs Lyrics 18SX TV(Live) PERMINTAAN LAGU FORUM Blogger Kick Start Template


Thursday, September 14

Mahu Tersenyum!!

Pagi hari ini adalah pagi selepas hujan. Sekali lagi Ujang tuliskan... Ujang suka pagi selepas hujan... ia segar. Ujang tidur nyenyak semalam. Bahang hangat desa ini lenyap disirami hujan.
Mataharinya garang hari ini, gemawan yang sentiasa membayangi permukaan bumi sudah turun memesrai bumi, jejari cahaya yang mesra merangkul bumi tanpa sebarang halangan. Cinta matahari kepada bumi termakhbul hari ini. Oh ya, hari ini hari Khamis, ahaks.. hari last keje dan hari Ujang... kerna itu ia seindah ini.

Seawal pagi kilaunya sudah cerah. Ujang dongak ke langit, langit membiru. Ujang hela nafas dalam dan dalam... sejuknya mengusir debu hitam yang semalam memalapkan pandangan.
Ujang ingin pinjam tenang dan cerah mentari... pinjam hangatnya cairkan beku yang semalam menakluk hati. Ujang ingin pinjam segar bayu pagi yang berhembus... segarkan jiwa yang semalam gundah dan celaru. Ini hari baru. Hidup ini singkat. Ujang ingin gembira seadanya. Hari ini Ujang tak mahu ia terbazir dengan nestapa. Biarlah walau hanya untuk seketika... izinkan Ujang gembira.

Tersenyumlah... tersenyum lah bersama Ujang, walau di mana kalian berada. Tersenyumlah, hari ini kita hilangkan duka dan nikmati ceria dan bahagia sahaja. Kita simpan selunaknya kasih sayang pinjaman Ilahi. Moga suatu masa ia tersulam indah memekarkan hati kita. Setelah semua kabut nan kelabu ini menyisih, usahlah berbuat apa pun... kita tenang dan tersenyum sahaja ya... !!!


Ujang mengingatkan diri, agar memilih jalan yang tenang dan mudah. Kerana semua ini punya implikasi dalam kehidupan yang dilalui. Jika Ujang sentiasa tenang minda mampu menggarap sesuatu yang tidak mungkin ketika Ujang gelisah. Jika Ujang tenang, Ujang berupaya berfikir sesuatu yang jauh lebih baik dan inovatif. Bila Ujang tenang, banyak kerja yang mampu Ujang selesaikan. Bila Ujang tenang, Ujang jadi sihat. Bila Ujang tenang, dunia lebih berseri dan sentiasa tersenyum pada Ujang. Bila Ujang tenang Ujang mampu menenangkan kamu sekalain juga kan? kan??

Akhir-akhir ini Ujang memilih untuk berjalan di jalan yang mudah dan tenang. Walau seketika Ujang harap Ujang mampu dan beroleh rahmatNya dalam pencarian yang belum padam, sebelum terpadam.Sukar mencari bahagia yang melibatkan orang lain. Lalu wujud pengorbanan. Ujang lihat dia terkorban. Banyak kali terkorban. Ujang tau ia tulus, tapi Ujang jua tahu dia setiap detik benar-benar terkorban. Ujang lihat tongkatnya patah, dagunya berdarah, dadanya robek dan hatinya hancur luluh terserak kesegenap pelusuk hitam. Ujang mau kutip dan satukan semuanya, membalut yang luka, memberinya tongkat yang baru dan berkilat, merekat dan menyembuh hati nya... tapi Ujang sedar keupayaan Ujang terbatas.

Ujang hanyalah hamba yang hina, selalu lalai dan leka, selalu lupa dan alpa, selalu engkar dan banyak dosa... tapi Dia tidak pernah menidakkan Ujang. Tidak pernah berhenti menyayangi Ujang, tidak pernah abai kebajikan Ujang. Terus memeluk Ujang di dalam kasih sayangNya yang utuh dan mesra. Sungguh Ujang malu, pada diri sendiri, pada alam, pada bumi...
Kasih sayang itulah yang dipinjamkanNya sepanjang perjalanan kita menuju fana. Kasih sayang itulah yang menyubur dan mententeramkan hati memesrai nurani. Kerana kasih sayangNya kita beroleh bahagia dan ceria. Siapalah Ujang tanpaMu? Siapalah Ujang tanpa belas dan belai mesraMu.

Sekiranya benar... begini kurniaMu... Ujang redha dalam tangis dan sendu terharu, sekiranya ini rahmah dariMu, maka sungguh Ujang sujud dalam insaf yang panjang Ya Allah... KuasaMu luas, apa sahaja kehendakMu terlaksana, Ujang hanya hamba dalam liku hidup penuh pancaroba memohon sekelumit bahagia untuk hidup penuh makna sebelum akhir masa.

Adakah korang semua setuju, jika Ujang katakan... apa sahaja yang kita mahu, adalah datang dari kudrat kita sendiri untuk melaksanakannya. Ujang memilih jawapan ya. Dan nyatanya Ujang memang pakar dalam mencari masalah. Ujang mahu mengelak, melepasi diri jauh dari gelung yang menjerat kaki Ujang untuk berada lama di daerah kelam dan berbatu kerikil tajam ini. Tapi saban waktu pula Ujang terjerat oleh rasa dan kudrat diri sendiri.
Ujang telah kejam pada diri Ujang sendiri, itu Ujang pasti. Adakah korang juga begitu? Adakah korang telah kejam pada diri korang sendiri selama ini? Siapa yang korang julang, siapa yang korang tatang? Mampukah korang menjulang, mampukah korang menatang bila tangan korang reput diracun dari dalam?
Ujang tak mahu teracun dari dalam... moga Tuhan permudahkan Ujang mencari jalan yang mudah dan tenang... ayuh semua kita bergandingan, kita selalu utuh bila bersama. Kita kupas alam dan cari kekuatan... kita mampu gegarkan dunia sekali lagi... kali ini kita tidak perlu sesiapa! (Kecuali keluarga dan Tuhan.)


Perjalanan kita sering menguji, terutamanya menguji ketabahan. Sejauh mana dan seteguh mana keimanan. Ujang selalu lupa sesuatu yang datang itu ujian. Samada Ujang terima bulat-bulat sebagai bala atau. Bila gembira Ujang ketawa. Bila sedih Ujang menangis. Moga Ujang sentiasa akan ingat gembira itu ujian, sedih itu juga ujian. Dulu pun Ujang sudah mengingatkan diri, hari ini Ujang ingatkan semula... Ujang kan mudah lupa...

Oh.. esok Ujang cuti.. ujang nak lupa segalanya.. Ujang nak bawa makcik zainung jalan2 pi Dungun esok.. Dah lama ujang tak pi jalan2 ngan mak .. last pi Rantau Panjang... Sekarang Ujang nak tyumpukan perhatian pada mak sajer.. Ujang tak nak pikir hal lain.. cukup ada emak dalam hati Ujang...

Ya Allah Ya Rahim, Tuhan sekalian alam langit dan bumi, permudahkanlah bagi Ujang segala yang sukar, lapangkanlah bagi Ujang segala yang sempit, nyamankanlah bagi Ujang segala yang sesak, tiupkanlah bagi Ujang segala yang lunak, peliharalah Ujang dalam iman dan kesedaran tentang kuasa dan kebesaranMu Ya Allah.... sesungguhnya memudahkan segala yang sukar, melapangkan yang sempit, menyamankan yang sesak, adalah mudah bagiMu, amin ya rabbalalaminnn

Posted by Ujang_MD :: 9/14/2006 10:22:00 AM :: 3 Comments:

Post a Comment


Best Malaysian Sites Page Rank Checker

© UjangMD FeaT Makcik ZainunG 2009 - Template by UjangMD.